5 tunniga Võrumaalt Kesk-Euroopasse

Written by Anti Haugas

“Meie ajal sõitsid need vanad vene bussid 6 tundi Võrust Tallinnasse. Igavene külm oli seal istuda. Vahepeal ei olnud kohti ka. Istusime vahekäikudes oma kottide otsas. Kütuse hais käis üle pea.”

Mida selleks vaja?

  • Tallinna lennujaama 2,5 tunniga
  • Otselennud Tallinnast Kesk-Euroopasse
  • Võrust Riia lennujaama 2,5 tunniga
  • Otseühendused Riiast Kesk-Euroopaga
  • Tartu-Tallinn lennuühendus
  • Tartu-Helsinki lennuühendus
  • Võrust Helsinki lennujaama 3,5 tunniga

Kaugel oleme?

  • Kose-Mäo neljarealine lõik on planeeritud valmima aastaks 2022. Seades sihte, võiksime aastal 2030 jõuda Tallinnasse kiirelt ja mugavalt 2,5 tunniga.
  • Nordica aitab hoida Tallinnas konkurentsi ning tagab otselende, kuid vajame senisest veel rohkem ühendusi.
    Võrust Riia lennujaama on 240km, vähem kui Tallinna. Sõltume siinosas Lätist, kuid kiired ühendused olulised ka lõunanaabritele. Ilmselt paari lähema kümnendiga jõuame Riia lennujaama 2,5 tunniga.
  • Riia lennujaamal otseühenduste arv Kesk-Euroopaga suurem kui Tallinnal.
    Hetkel Tallinn-Tartu lennuühendus peatunud. Perspektiivis selle taastamine lõunaeestlaste jaoks hädavajalik.
  • Tartu-Helsingi vahel kulgevad lennuliinid. Küll vaid kord päevas ning lennuajad pole parimad.
  • 2036 võiks valmida Tallinn-Helsingi tunnel. Neljarealine maantee Tallinnasse ning tunnel aitaksid jõuda Vantaa lennujaama 3,5 tunniga.

Milleks?
Euroopa ühiskond liigub järjest enam globaalsemaks, asukohast mittesõltuvaks, kuid töökohad tekivad sinna, kus olemas regulaarne ühendus Euroopa „kuumade punktidega“. Kui Londonis kohtumisel käimine võtab rohkem kui päeva, siis arengut raske loota. Minnakse töökohtadega lihtsalt mujale. Kõlaks ju hästi. Ärkad hommikul oma rohelusest pakatavas Haanjamaa talus. Lähed lõunaks Londonisse kohtumisele ning kell 8 sööd perega kodus õhtust.

Võrumaa on hea koht kus elada, siin turvaline. Saab sporti teha. Saab kõrge eani elada. Siia tahetakse tulla. Kuid kõrge lisandväärtusega töökohti vähe. Kõrge lisandväärtus eeldab globaalsust ning kiireid ühendusi. Tallinn-Tartu maantee, ka Rail Baltic, ning lennuühenduste tagamine ei ole Võrumaa jaoks kauge teema. Poliitik, kes seda väidab, on aja ära elanud. Otselennud Tallinnast Kesk-Euroopasse on Võrumaa jaoks vaat et olulisemadki kui Tallinnale.

Mida saame teha?
Fakt on see, et kui keegi ei tea, et ühendusi vajame, siis ühendusi ei tule. Samuti ei tule, kui keegi Võrumaad ei tunne. On oluline Võrumaa poliitikute teavitus- ning lobitöö. Ka sellest, et siin on hea elada. Soovide sõnastamine ning edastamine. Alati ei pea küsima kala, küsime rohkem spinninguid ja lante. Suurim potentsiaal Võrumaal toodetava lisandväärtuse kasvuks võib peituda heas turunduses.

Leave a Reply

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga